ÖSK Bloggen

- Den nya SvartVita bloggen

Subscribe
Add to Technorati Favourites
Add to del.icio.us
2009-04-04

Rirobban intervjuar "Veguld" (del 2)

Upplagd av Rirobban

Här kommer andra delen av intervjun med "Veguld".


Eftersom detta är en ÖSK-blogg så vill vi gärna höra dina tankar om just ÖSK. Förra året slutade de på 7:e plats. Vad säger du om Örebros säsong förra året?

- Örebro har något mycket intressant på gång. De vill spela fotboll och spelar dessutom roligast av alla lag i serien. Man har flera tekniskt skickliga spelare men även grovjobbare som balanserar det hela. För mig var Örebro fjolårets överraskning. Jag trodde att de skulle få det svårt, bottenstriden låg och väntade men oj så fel man kan ha! Efter EM-uppehållet var Örebro fullständigt magiska. De spelade oerhört bra, med fart och fläkt. Sixten Boström verkar ha sin filosofi klar - snabbt, rappt och offensivt. Jag trodde inte på Örebro inför fjolåret. Det gör jag nu...



Den här säsongen har ÖSK behållit samma lag som i fjol och förstärkt med ett antal spelare. Hur tror du att det går för Örebros stolthet 2009?

- Kontinuitet är ett nyckelord i dag. Titta bara på Manchester United där Sir Alex Ferguson funnits som levande legend i ett par decennium. Kalmar FF och IF Elfsborg har kört sin linje i flera år och IFK Göteborg, Trelleborgs FF och Halmstads BK är på väg att haka på denna trend. Detsamma gäller Örebro SK som nu äntligen verkar hittat rätt. Sixten Boström kom som en okänd finländare inför säsongen men satte tidigt sin prägel på laget och det kommer han att fortsätta göra och utveckla. Man har, som sagt, en intakt trupp jämfört med fjolåret, vilket bör innebära ökad förståelse mellan spelare och ledare både på och utanför plan. Jag ser enbart fördelar med kontinuitet i truppen.


Sedan har man en av Allsvenskans bästa toppforwards, Kim Olsen, som kom in och gjorde åtta mål på 16 matcher ifjol. Han är en tänkbar kandidat till skytteligasegern. På kanterna finns de irrationella Eric Bassombeng och Roni Porokara som båda stod för fina insatser ifjol och som kommer att vara ännu bättre i år. På innermittfältet grovjobbande Magnus Kihlberg och Fredrik Nordback som båda är ovärderliga för laget. Nordin Gerzic med sin fina teknik och bollbehandling lär glädja publiken på Behrn Arena även i år. Anfall och mittfält känns oerhört starka och bland de bättre i Allsvenskan. Däremot ser backlinjen ut att behöva en del förstärkning för att kunna utmana om riktiga topplaceringar.


John Alvbåge i mål är kanske seriens bästa målvakt och där finns ingen anledning till oro. Han är född 1982, vilket gör honom till en tänkbar ersättare till Isaksson i landslaget i framtiden. 27 år för en målvakt är som 20 för en ytter!

Som sagt, jag tror på Örebro! De har ett mycket intressant lag som för mig tillhör det stora, jämna mittdistriktet i serien som är så fruktansvärt svårtippat. Dock tycker jag att Örebro känns som det bästa laget i detta mittenskikt. En femteplats är min gissning, men det kan lika gärna bli en niondeplats då det är så jämnt mellan dessa lag. Jag tror inte att Örebro kan utmana om guldet, men en topp 4-placering är definitivt inom räckhåll.



Vilken ÖSK-spelare känner du bäst till och vem tror du blir viktigast för att ÖSK ska nå en bra placering?

- Den ÖSK-spelare som jag känner bäst till är nog John Alvbåge som jag tycker fått och får alldeles för lite credit för sina insatser. Han är, som jag nämnde tidigare, kanske Allsvenskans bästa målvakt och lär förmodligen testa vingarna i någon större liga så småningom.

Den viktigaste spelaren i laget tycker jag är Magnus Kihlberg som länkar samman laget på ett föredömligt sätt. Han är, liksom Alvbåge, underskattad och den typen av spelare som jobbar i det tysta och som aldrig får den uppskattning de förtjänar. Daniel Andersson i Malmö FF är ett annar exempel på en sådan spelartyp.

Skälet till att jag valde Kihlberg framför Alvbåge, var för att Alvbåge har god uppbackning av Peter Westman som med sin rutin är en fullt duglig ersättare. Det ser jag inte att Kihlberg har på samma sätt.


Till sist undrar jag vilka du tror vinner allsvenskan och vilka som åker ur (2 eller 3 lag)?

- Jag har ju sagt Elfsborg och det får jag stå fast vid, men det kommer att bli hårt och tufft som vanligt även om det, enligt mig, inte finns lika många guldaspiranter i år som tidigare år. Jag ser endast Elfsborg, IFK Göteborg, Kalmar FF och Helsingborgs IF som tänkbara segrare.

Min topp 4 ser ut såhär:

  • 1. IF Elfsborg
  • 2. Kalmar FF
  • 3. Helsingborga IF
  • 4. IFK Göteobrg

I botten blir det också jämnt. Jag tror att samtliga nykomlingar får det svårt. De kommer alla att få kriga för överlevnad. Gefle tippas av många i botten, men jag tror de klarar sig. Det finns en härlig harmoni och atmosfär runt laget och Per Olsson är oerhört underskattad och en av de bästa tränarna i landet. Han kan säkert få ihop ett relativt slagkraftigt lag ännu en gång. Men visst har de tappat en hel del. Wikström, Hedlund, Woxlin och Oremo är spelare man inte ersätter så enkelt. Förhoppningsvis kan de lokala förmågorna visa framfötterna och alltid är det ett par spelare som får sina genombrott. Amadou Jawo, Jonas Lantto eller ska kanske Jonathan Berg äntligen lyckas i en mer stillsam miljö?


Örgrytes anfallspar bidrar med mycket till Allsvenskan, men jag tror inte att duon kommer att kunna lyfta det övriga laget. BK Häcken känns också tama men kanske kan Dominic Chatto lyckas även i Sverige? Jonas Henriksson måste fortsätta sin målproduktion och Christoffer Källqvist måste hålla tätt tillsammans med sitt försvar. BP känns som den klart sämsta nykomlingen. De har ingen press på sig, vilket kan gynna dem men i längden håller de inte. Rolig värvning i Pablo Pinones-Arce som kommer att bli en färgklick i år!

Så mitt bottentips blir:

  • 14. Örgrytes IS
  • 15. BK Häcken
  • 16. IF Brommapojkarna

Tack för din medverkan och hoppas att du fortsätter följa ÖSK på denna blogg!

- Tack för att jag fick medverka och svara på era frågor! Vi ser alla fram emot ännu en intressant säsong av Allsvenskan. Självklart kommer jag att fortsätta följa ÖSK och denna blogg!


1 kommentarer:

Anonym sa...

riktigt bra o fräsch sida keep ut the work!

Skicka en kommentar