ÖSK Bloggen

- Den nya SvartVita bloggen

Subscribe
Add to Technorati Favourites
Add to del.icio.us
2009-03-25

Sersant vs. Rirobban

Upplagd av Sersant

ÖSK har satt en målsättning om att komma på topp-5, hur ser du på den målsättningen? Kan de nå den? Vad krävs för att de ska nå den? *

Sersant svarar

Jag anser att ÖSK gör helt rätt i mina ögon så kan man inte sätta samma målsättning som förra året då man klarade den utan några större problem ;). Detta gör så att den lägsta målsättning dem kan sätta är 8:a, men jag tycker inte heller att man kan sätta lägre målsättning än man nådde förra året, vilket gör att den sämsta positionen man kan sätta med detta i åtanke är 6:a. Alltså tycker jag målsättningen är rimlig.

För att ÖSK ska nå en femteplats i Allsvenskan 2009, vilket jag tror dem kan, så krävs det att spelare som Alvbåge, Wikström, Kihlberg inte missar för många matcher. Olsen har vi bra back-up för minst halva säsongen i Emra, även Porokara tycker jag har okej uppbackning av i Näfver och Frempong.

Rirobban svarar

Finns det någon klubb i allsvenskan som inte strävar efter att göra bättre säsong än året innan? Jag tror inte det och med truppen man har idag så finns det ingen anledning att inte satsa på en tuff och bra målsättning. I min sanna verklighet så måste jag faktiskt tro att ÖSK kan nå en femteplats i årets allsvenska. Truppen som slog topplagen Göteborg och Elfsborg och spelade oavgjort mot Kalmar borta är inte bara intakt, den är också förstärkt på en del viktiga positioner.

Vad som krävs är att man framförallt gör en mycket bättre vårsäsong än förra året. Trots att man bara gjorde 4 mål på 11 matcher så lyckades laget tillslut ta en sjundeplats, med bara några poäng ifrån årets målsättning (femteplats). Det bör innebära att om man lyckas göra en mycket bättre första halva av säsongen, och lika bra höstsäsong som 2008, så borde femteplatsen absolut vara rimlig. Men det gäller också att Olsen fortsätter att leverera som i fjol och att Alvbåge storspelar (som ofta) i målet.

ÖSK har under sin vistelse på Cypern beslutat att återigen använda tre kaptener, tror du på detta system? Vem vill du se som lagkapten? Är det någon mer spelare i truppen som skulle kunna bli lagkapten för den svartvita skutan? *

Sersant svarar

Jag tror att detta system är något för att få fler spelare att ta ansvar och leda ÖSK både på planen och vid sidan, dock tror jag bara en av dem kommer bära bindeln (Nordback, hoppas dock på Kihlberg). Jag blev personligen förvånad när Wowoah blev av med sitt officiella ansvar då han var en av lagkaptenerna och att han fortfarande finns kvar i truppen.

Skulle jag välja en femte person som skulle kunna bära bindeln så måste det vara John Alvbåge.

Rirobban svarar
Jag tycker att det verkade fungera bra förra säsongen. Från läktaren kändes det som att fler tog ansvar (läs Kihlberg). Jag tror liksom Sersant att Nordback är spelaren som kommer att bära bindeln även detta år. Däremot går jag inte på Sersants linje angående att han vill se Kihlberg som kapten. Kilen jobbar som en kapten även utan bindeln och är ÖSK:s viktigaste spelare. Nordback däremot kanske höjs en aning med kaptensbindeln runt armen och missar sällan en match.

Utan tvekan är Alvbåge en annan kandidat till kaptensbindeln.

Sixten har i år flera intressanta spelare att välja mellan när han tar ut sina två mittbackar, vilka tycker du ska spela? Hur kommer dem som får sitta på bänken/läktaren att se på sin situation? *

Sersant svarar

Min röst faller på Iron Mike bredvid Wikström, dem har fungerat väldigt bra tillsammans under försäsongen och jag tror dem kommer fungera även i Allsvenskan. Dock känns det tungt att placera Zé på bänken och ännu hårdare att placera Johansson på läktaren. Kanske skulle man låna ut Johansson då jag tror att han behöver få i alla fall en halv säsong som ordinarie på minst Superettanivå.

Jag tror varken Zé eller Johansson blir så förtjusta om dem får sitta på bänken alternativt läktaren då de var med och ledde ÖSK till sin fina placering förra året. En utlåning kan vara ett måste för att hålla humöret uppe hos dessa två.

Rirobban svarar
Även jag tycker att kombinationen Almebäck-Wikström sett mycket vasst ut denna försäsong. Almebäck har fått lite av Haginges roll med att använda sin snabbhet mot motsåndarnas anfallare. Wikström är stor och stark och tar bort alla bollar i luften. Men låser sig försvarsspelet eller om skador och avstängningar drabbar mittlåset så bör Zé få chansen direkt. Var längesen som ÖSK hade fyra mittbackar av bra allsvensk klass, men det visar också att bredden finns för att bli ett topplag.

Zé tror jag är den som mest vill ha garanterad speltid. Johansson hade mått bra av en utlåning, men å andra sidan får vi se så att Almebäck verkligen håller när allvaret väl drar igång. I dagsläget tror jag dock att de flesta har respekt för hur Sixten formerar laget, och om det nu går bra så kan varken Zé eller Johansson klaga på att de inte startar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bra sagt!

Anonym sa...

Bra start, men Sersant bör omgående lära sig skillnaden mellan de och dem. Gör han det så blir bloggen perfekt.

Sersant sa...

Till att börja med vill jag tacka för berömmet!

Sen det här med "de vs dem" så ska jag försöka bättra mig, när jag skriver snabbt så har jag en tendens att lägga till ett m i slutet vilket jag sen har en tendens att missa när jag kollar igenom texten. Jag lovar att bättra mig! :)

Hopaps ni fortsätter följa bloggen!

/ Sersant

Skicka en kommentar